מאת: שרון מוזס ביטון
כלי ראשון – הבנה וחשיבה נדל”נית
לכל תחום יש את עולם המושגים המקצועיים שלו. כשאנחנו יושבות עם חברים שלמדו תחומים שלא מוכרים לנו, כמו פיזיקה, כימיה, מחשבים, ואנחנו לא מבינות על מה הם מדברים, אנחנו חשות חוסר ביטחון.
כך גם בתחום הנדל”ן, אנחנו חייבות לדבר את השפה ולהבין את המונחים המקצועיים וההגדרות הכלכליות כדי שאף אחד לא ינסה לעבוד עלינו…
לפעמים אנחנו שומעות אנשים המתלוננים על כך שהדירה שרכשו קטנה ממה שאמרו להם, אבל זה בגלל שהם לא ידעו מהי המשמעות האמיתית של שטח דירה ברוטו לעומת שטח דירה נטו, או מה זה אומר “שטח פלדלת”. כאשר נכיר את התחום לעומקו, נדע לשאול את השאלות הנכונות וגם לענות ולהוכיח שאנחנו מבינות בדיוק על מה מדובר.
איסוף מידע בלבד אינו מספיק. אנו צריכות ללמוד לנתח את המידע ולזהות את הפוטנציאל הגלום בנכס המוצע לנו.
זכרו את המשוואה: ידע + הבנה = ביטחון!
כלי שני – מחקר שוק ואיסוף מידע אמין
מה חשוב לנו לדעת? מהיכן לקחת מידע אמין, איך לסנן מה רלוונטי וחשוב ומה לא, איך לארגן את כל המידע כך שנדע להשתמש בו בשעת הצורך.
לכאורה, יש הרבה מאוד מידע זמין ברשת בנושאי נדל”ן, ופעמים רבות אנחנו נוטות לחפש קיצורי דרך. זאת סכנה!
אנחנו צריכות ללמוד לבצע מחקר שוק, לא רק לאסוף חומר מהאינטרנט. מדובר בכלי עבודה מסודר לפיו אנו עובדות, המסייע לנו לא לפספס אף שלב ולוודא שאנחנו לא מדלגות על חלקים חשובים ומאמתות היטב את הנתונים. הכלי הזה הוא בעל ערך אדיר, ובלעדיו, אסור לבצע עסקה.
כלי שלישי – הכנת תכנית עסקית
לפני שנתחיל לנהל מו”מ על מחיר הנכס, אנחנו חייבות להכין תכנית עסקית, במסגרתה נבחן את כל ההוצאות שיהיו לנו מול הצפי של ההכנסות. כמו כן, נערוך חישובי תשואה שונים, נעשה ניהול סיכונים, ובאמצעות התכנית נוכל לקבל החלטות שמבוססות על מספרים ולא רק על תחושות/ שמועות/ אינטואיציה…
כשנבוא עם תכנית עסקית מוכנה לשלב גיוס הממון, יתייחסו אלינו במקצועיות וברצינות.